onsdag 6. oktober 2010

Dag 2: Brudeslør og ulike teknikker

Tirsdag 5oktober.

I dag har vi jobbet med lønneblad og laget et brudeslør ved hjelp av vikletråd og lyng Erica.
Det var utfordrenede og spennende.

Kompetansemålet :
Produksjon: Eksperimenterer med ulike materialer.
Læreplan : I dag skal jeg bli ferdig med alle tingene jeg lager.


Bilder





















Vi laget insekter av blader og Hypericum som øyner.
Teknikk: Først sorterte vi etter lengden på stilkene. 7 stk.
Vi startet med den lengste først.
Vi brettet begge sidene av bladet 2 ganger på hver side og brukte samme teknikk opp på neste blad bare litt avstand på 2 cm. Her var det viktig at denne figuren til å bli tynnest mulig, for da vet en at vi bruker rett teknikk og at det holder mye bedre.

Deretter skulle vi forsette med samme teknikk bare her fikk vi lage en lang rekke. Vi fikk en tau som vi skulle tvinne rundt med bladene. Det var vanskelig og krevde toleranse og tid. Men jeg fikk til slutt laget en lang rekke på ca en meter og kanskje lengre. Dette er en øve sak som blir lettere og lettere.













Deretter skulle vi lage noe av denne lange rekken, Jeg bestemte meg for å lage en skål.

















Her måtte vi tenke på  at det skulle være økologisk, derfor brukte vi tannpirkere for å feste alt sammen.
Det var viktig at de ikke viste i arbeidet, så de ble godt gjemt.

Her ble Resultatet




























Jeg brukte lyngen Erica som dekor opp på denne skålen for å pynte litt.
Resten ville jeg ikke dekorer for det er en fin form fra før av og utformingene ville jeg ikke ødelegge med pynt. Da hadde det blitt for rotetet.

Ny oppgave Brudesløret
















Teknikk : Grunnlaget.
Jeg festet to ståltråder sammen og fikk den tredje til å gå mellom disse ståltrådene,
for å få et godt feste måtte vi tvinne ståltråden rundt 2 ganger på ståltråden på hver side.
Når de begynte å bli lite igjen så måtte jeg hekte på en ny ståltråd på samme plass og forsette til jeg fikk en fin form.
















Festet blandene med farget tråd, for å dekke ståltråden.
Deretter fikk vi lyng Erica som vi la oppå og festet dem med farget tråd.

















Etter på fikk vi 5 forskjellige blomster, der vi tok kronbladene av og la dem i en skål.
Vi skulle brette disse kronbladene 2 ganger og de som ville kunne brette dem en gang til for da gikk det raskt. Deretter skulle vi sette disse kronbladene på en vikletråd, slik vi fikk en lang rekke som skulle være til dekorasjon til brudesløret.

Resultatet.







I morgen skal vi på tur i Stavanger og lære litt mer om LandArt, så det blir spennende!

1 kommentar:

Blomstertua sa...

Flotte arbeider du laget og mange interessante og fine bilder:)))