fredag 15. oktober 2010

Dag 3: Onsdag 6 okt

STÅLTRÅD
I dag skulle vi egentlig ut i naturen på tur, men været var ikke helt på topp, så vi fikk servert boller inne i klasserommet. Det var kjempe koselig. Deretter fikk vi øve oss på tøffe teknikker ved hjelp av ståltråd. lærer : Tommy Eide.

Kompetansemål
Produksjon: Lage ulike vareeksponeringer og ut stillinger av blomsterfaglige produkt.
Produksjonsutviklingen: Konkretise re eget arbeid og lære gode teknikker gjennom prosessen.
Eget mål: Eksperimentere med vikletråden på ulike måter og vurdere eget arbeid.



Første oppgave : Hjerte laget av vikletråd.

Her vurderete jeg hva jeg skulle ha hjerte til, en bordpynt, utendørs på døren, inne på veggen, eller på graven. 
Mitt valg ble på: pynt inne --> hengende på en veggen.
Grunnen for jeg valgte det, er fordi jeg skal bruke orkide i den, og da vil orkideen vare lengre inne, enn utendørs. Orkideer tåler ikke frost, og det nærmere seg høstferie så det er ikke så lurt.

Her er mine bilder









Jeg startet med å ta opp vikletråden på 3 slike pinner.














Jeg samlet alt  i en haug, og begynte og lage en fin hjerte form av ståltråd.















Teknikk: Det var viktig at hjerte var luftig, Stort, markert rundt hjerte og fikk en lang "stilk" som hang nedover for å få en fin helhet på hjertet.
















Her startet jeg å plassere bjørnegress på hjertet. Det var viktig at jeg tenkte at bjærnegrasset gikk under, inni og opp på hjerte for å få et bra resultat og at hjerte skulle se stort og dyrt ut. Hvis jeg hadde plassert bare en plass,  f.eks. undersiden, da ville enn sitt at det var noe som manglet og da får vi ikke bruke materialet på en god og utfyllende måte.

Hva skal jeg passe på til neste gang: Få bjørnegrasset til å fylle hjerte formen nedover, og ikke plassere dem over alt.

20-25 stk bjørnegrass.















Her fikk jeg plassert lyngen rundt hjertet. Jeg valgte å plassere under, inni og utpå og mye nedover  " stilken" på hjertet for å samle bjørnegrasset  inntil formen. slik at de ikke stakk så mye utover.

Teknikk : Flettet Lyngen inn.




















Her åpnet jeg et hull midt på den ene halv siden på hjertet på venstre side for å plassere orkideen oppi.
Vikletråden er lett å lage form, så det var ikke vanskelig.















Her har jeg hentet en vannholder for orkideen.
Tommy Eide syns det er viktig å tenke at vannholdere skal dekkes og at det skal gli rett inn i hjertet og at det er av noe som ikke visner men holder.
Derfor fikk jeg et lønneblad som jeg hadde plukket noen dager før og plasserte bladet rundt vannholderen og fant en grønn vikletråd som jeg tvinne rundt.

2 vannholder
2 lønneblad
grønn vikletråd.
















Jeg syns 1 orkide ble for kjedelig, derfor fikk jeg plassert 2 orkideer i dekorasjonen.

Resultatet




Pris : solgt for 200 kr . Jeg fikk pakket den inn for kunden :D

Egenvurdering
I øye synet så syns jeg at  helheten, komposisjonen og den ytre formen er bra. Jeg har markert kanteten og alle ser det er et hjerte. Det eneste jeg vil forandret på er bjørnegressene. Da ville jeg snudd dem så det ikke ble så stor fargekonstast. og plassert dem slik at d følgte hjerteformen som jeg sa tiligere. Gjemt bjørnegresset inn i hjerte formen også, slik at de ikke stikker opp. Der jeg har festet dem. Til neste gang: Tenk på plasseringeringen.



Etterpå fikk vi lage en lik en bare mye mindre .
Kjempe søt!


1 kommentar:

Blomstertua sa...

Kjempefine hjerter;)Fine forklarende bilder